History with Heart: Canadian Holocaust Literature for Young People

Auteurs-es

  • Joanna Krongold

DOI :

https://doi.org/10.25071/1916-0925.40246

Mots-clés :

Holocaust, Literature, Education

Résumé

This article addresses the emergence of the Canadian Holocaust literature canon for young readers, closely examining the work of Carol Matas and Kathy Kacer to explore how the Holocaust can be narrated for children. Largely understudied despite their productivity and popularity, Matas and Kacer rely on the narrative strategy of blending invented or imagined characters with factually accurate situations and experiences. By using the tools that historical fiction offers, these two prolific Canadian authors demonstrate the possibilities of multifaceted, educational, and engaging texts about the Holocaust for young people while preserving the “open hearts” of the characters at the centre of their stories.

Cet article traite de l’émergence de la littérature canadienne sur l’Holocauste pour les jeunes lecteurs, en examinant de près le travail de Carol Matas et de Kathy Kacer pour explorer comment l’Holocauste peut être raconté aux enfants. En dépit de leur productivité et de leur popularité, Matas et Kacer n’ont pas fait l’objet d’études approfondies. Elles s’appuient sur une stratégie narrative qui consiste à mêler des personnages inventés ou imaginés à des situations et des expériences factuelles exactes. En utilisant les outils qu’offre la fiction historique, ces deux auteures canadiennes prolifiques démontrent les possibilités de textes à facettes multiples, éducatifs et engageants sur l’Holocauste pour les jeunes,

Téléchargements

Publié-e

2021-10-25 — Mis(e) à jour 2021-10-31

Versions

Comment citer

Krongold, J. (2021). History with Heart: Canadian Holocaust Literature for Young People. Canadian Jewish Studies Études Juives Canadiennes, 32, 128–142. https://doi.org/10.25071/1916-0925.40246 (Original work published 25 octobre 2021)

Numéro

Rubrique

Articles